niedziela, 10 kwietnia 2011

Jutro - John Marsden

Autor -  John Marsden
Wydawnictwo - Znak
Data wydania - 06.04.2011
Moja ocena - 6/6

    Wstajemy rano, jemy śniadanie potem od razu idziemy do szkoły, następnie prace domowe, imprezy ... tak właśnie wygląda nasze życie, tylko czy będzie tak zawsze? Nad tym raczej się nie zastanawiamy, ale po przeczytaniu książki Jutro autorstwa Johna Marsdena chyba każdemu te pytanie ciąży nad głową.
    Siódemka przyjaciół wybiera się w ferie na biwak w góry. Postanowili, że wybiorą się w miejsce, które nikt nie odwiedza – Piekło. Okazuje się, że to najpiękniejsze i najcichsze miejsce jakie kiedykolwiek widzieli. Nikt nie miał ochoty wracać do domu, jednak kiedy już tam wrócili okazało się że nie było do czego. Mieszkańcy jakby rozpłynęli się w powietrzu, zwierzęta pozdychały, a przy kolejnej ulicy maszerowała brygada żołnierzy.
    Cała historia jest opisana z punktu widzenia Ellie jedynaczki mieszkającej na wsi. Uwielbiającej spotykać się z przyjaciółmi, robić cokolwiek niż siedzieć przed telewizorem. Została wybrana przez resztę kolegów do zapisania tego wszystkiego co im się wydarzyło. Tak żeby kiedyś ktoś sobie o nich przypomniał. To że dziewczyna jest głównym narratorem nie przeszkadza nam w całkowitym poznaniu reszty grupy. Na początku było ich siedmiu, ale z biegiem wydarzeń dołączył do nich jeszcze jeden chłopak. Nie dało go się tak dobrze poznać jak innych, może dlatego, że doszedł do nich później, a może dlatego, że po prostu był bardziej skryty. Widać, że każdy z nich jest zupełnie inny i każdego łączy ze sobą inna więź. Patrzą inaczej na tych co mieszkają w mieście. Każde z nich pewnie nie spodziewało się jak druga osoba potrafi zmienić się przez sytuację. Homer, wcześniej był to bardzo kreatywny chłopak, uwielbiający się bawić. Pół grek, który wszystko wiedział o gospodarce. A później ? Istny przywódca, z determinacją próbował dopracować każdy szczegół. Nigdy by go nikt o coś takiego nie podejrzewał. Jednak nie tylko on pokazał swoja inną twarz, każdy próbował w oczach drugiego nie dostrzec wstydu.
    Książka opowiada o przyjaźni, lojalności, odwadze, strachu, bólu i miłości. W tak trudnych chwilach na początku nikt nie myślał o jakimś głębszym uczuciu, ale przecież w takich chwilach to co może pomóc najbardziej człowiekowi to przytulenie się do osoby, która go naprawdę kocha. Nie jest to oczywiście główny wątek, jednak pan Marsden głównie opierał się na emocjach bohaterów, co doprowadziło do tego, że od książki nie można się oderwać. Ten lekki język, bardzo współczesny pozwala nam doszczętnie zrozumieć bohaterów. Czytając, możemy zastanawiać się nad tym jak i my byśmy postępowali w takiej sytuacji, która była naprawdę ciężka. Ich odwaga, która wiązała się z ogromnym strachem podnosiła napięcie w powieści. Jak już wyżej napisałam książka opiera się na emocjach, jednak nie brakuje akcji. Ta część bardzo skojarzyła mi się z Kamieniami na szaniec Aleksandra Kamińskiego. Tam chłopcy również podejmowali się przeróżnym akcjom tak jak w dużej mierze nasi bohaterowie.
    Johna Marsdena osobiście uważam za świetnego pisarza. Pierwszy raz czytałam powieść Australijskiego autora dlatego, nie spodziewałam się że wywrze na mnie takie wrażenie. Jest to dopiero pierwsza część z siedmiu tomów, ale mam nadzieję, że następne również będą tak wciągając i nie będę czuła rozczarowania z powodu długiego czekania.
    Na podstawie pierwszej części powstał film Tomorrow When The War Began reżyserii Stuarta Beattera Wydarzenia są w nim nieco zmienione, jak i kilka z nich zostało pominiętych. Bohaterowie w większości przypadku są podobni do tych z lektury oraz wypowiadane przez nich teksty są prawie takie same jak w książce. Jednak oczywiście książka jest o niebo lepsza, więc film polecam obejrzeć dopiero bo jej przeczytaniu. 

Cytat:
„Nie, piekło nie ma nic wspólnego z miejscami – piekło wiąże się z ludźmi. Może to ludzie są piekłem.”

14 komentarze:

kasandra_85 pisze...

Po takiej recenzji, muszę ją przeczytać:D
Pozdrawiam!!

Eliza pisze...

Twoja recenzja jest bardzo pochlebna i coraz bardziej żałuję, że nie mam tej pozycji w biblioteczce. Na pewno przeczytam. Kocham książki od których nie można się oderwać, szczególnie jeśli dużą uwagę poświęca się uczuciom bohaterów.

StarZuzka2 pisze...

Przeczytam ;)

Rymomika pisze...

Jeśli mogłabym przyznać punkty tej książce w mojej skali, wg której jedynka to książka niekoniecznie warta przeczytania, a przy czytaniu dziesiątki zapomina się, że własne dzieci czasem jadają posiłki, pewnie przyznałabym jej ósemkę...
zapraszam w wolnej chwili do mojego bloga:
http://o-dzieciach-z-humorem.blogspot.com/

Unknown pisze...

Może, ale jakoś mnie nie powaliło

Irena Bujak pisze...

A ja mam na nią coraz większą ochotę ;)

Paulina Olczak pisze...

Nie czuję wielkiego parcia na tę książkę, ale chętnie bym ją przeczytała. ;)

PS Nie bądź zła, okej? Mam obsesję na tym punkcie - nie lepiej by było, gdybyś wyrównywała tekst od lewej do prawej? Masz ślicznego bloga i gdybyś wyjustowała tekst... byłaby rewelacja. ;D

@lma pisze...

I kolejna pozytywna opinia :) Kurcze, aż mi przykro, że ja swoja dostanę dopiero po 20kwietnia :( Uroki zamawiania książek przez internet...

sujeczka pisze...

Świetna recenzja :D
Udało mi się wygrać tę książkę w konkursie (pierwszy raz w życiu xD) i teraz jeszcze bardziej nie mogę się doczekać, aż do mnie przyjdzie :D

zaczytana pisze...

Suu to moje gratulacje !
Książki to ja jeszcze nigdy nie wygrałam, a chciałabym. Jak już ja dostaniesz nie będziesz mogła eis od niej oderwać ;)

Unknown pisze...

mogłabyś mi podać z jakich książek masz te cytaty?
"- Na co ty liczysz w tym związku z nią?"
- Na pewno nie na miłość"

" - Mam pewne zasady co do przyjmowania tam gości
- Jeżeli pokażesz mi to miejsce będziesz musiał mnie zabić- zapytałam, walcząc z ogarniającym mnie zdenerwowaniem - Skoro już tam wejdę nie będę mogła wyjść ?(...)
- Jak już tam wejdziesz, będziesz musiała wracać"

" Zawsze miałeś wszystkich gdzieś.. ale kiedyś zacznie ci na kimś zależec i zobaczysz co to ból "

Szczególnie drugi ^^
najchętniej na maila - anna3d@onet.eu
Oczywiście jeśli to nie problem, bo nie wiem czy drugi raz cię znajdę :)

PS. Znalazłam te cytaty pod twoim postem na jakimś forum i nie było źródła :( Mam nadzieję, że jeszcze pamiętasz skąd je masz :)

niedopisanie pisze...
Ten komentarz został usunięty przez autora.
Querida pisze...

Czeka na mojej półce, niedługo zabieram się do czytania:)

Ven pisze...

Zdecydowanie kolejna książka w kolejce do przeczytania :D

Prześlij komentarz

Obsługiwane przez usługę Blogger.